четвъртък, 3 октомври 2013 г.

Резултат АНКЕТА - специализации - Наредба 34

В периода 26.09. – 03.10. „Асоциацията на студентите – медици в България” направи
свое проучване (чрез анкета) на мнението на студентите по медицина, относно
готвените промени от страна на Министерството на здравеопазването на наредба 34
за начина за зачисляване за специалност в системата на българското здравеопазване.

В посочения интервал от време, в анкетата участваха 476 студенти, лекари-стажанти и
лекари-специализанти от всички медицински факултети в страната, които
представляват около 10% от студентите по медицина.
Резултати:
Попитани: Подкрепяте ли предложението на Министерството на здравеопазването за отпадане на конкурсният изпит за зачисляване за специализация?
109 анкетирани отговарят с ДА – 22,8%;
365 анкетирани отговарят с НЕ – 77,2%;
Попитани: При отпадане на изпита за зачисляване за специализация, смятате ли,че успехът от дипломата трябва да е водещ фактор?
98 анкетирани отговарят с ДА, като 62-ма от тази група отговарят с ДА и на първия
въпрос, 35-ма отговарят с НЕ на първия въпрос;
378 анкетирани отговарят с НЕ, като 48 от тази група отговарят с ДА и на първия
въпрос, 330 отговарят с НЕ на първия въпрос;
Най-голям е броят на анкетираните, които отговарят с НЕ и на двата въпроса!

Част от коментарите на анкетираните:

„Колкото и да ми е неприятно да го призная, не смятам, че нито оценките от дипломите ни, нито тези от изпитите за специализация са достатъчно реални, за да могат да послужат за основен и водещ фактор за класиране и разпределение на кандидатите на национално ниво. Трябва да бъде създадена нова, универсална за всички студенти по медицина в България, система на оценяване на теоретичните и практическите знанията още от 1-ви курс, която да предотрватява нереалното според мен оценяване както в университета, така и на изпитите за специалност.”
„Трябва да се провежда широко допитване за мнението на засегнатите от промените, преди те да бъдат извършени. Подобни нелогични действия са като изстрел в мрака, с надеждата да убиеш правилния човек, а вместо това, уви, улучваш всички останали. Това ще стане и сега, поредната промяна, която би трябвало да ни покаже колко е хубаво в родината ни, само дето наместо това ни дава още една причина да избягаме!”
„Заличаването на една застъпена (макар и не особено добре функционираща) система и пребързаното подменяне с друга необмислена система ще доведе до объркване, смут, недоволство, а може би- пълен хаос. Всеки с наблюдения по проблема знае, че статистиките и тенденциите по проблема са отрицателни и прекалено крехки за такова радикално и хазартно решение. Като стажант- лекар считам, че признаването на специализациите и докторантурите за трудов стаж, КОРЕКТНОТО ЗАПЛАЩАНЕ НА СЪОТВЕТНИЯТ ТРУД СПРЯМО УСТАНОВЕНОТО В НАРЕДБА 34 и позволението да ползват намаления "учащ се" са добра първа стъпка за задържането на младите. За следваща стъпка бих предложил децентрализация на здравеопазването- да се създадат атрактивни работни условия в по- големите болници извън университетските градове.”
„Проблемът е ГОЛЯМ!Трябва да има реформи,но не разбирам защо по този начин? Няма ли да бъдат ощетени доста колеги? Какво да кажем пък ние, 4, 5 или 6 курс, които са между чука и наковалнята (за ниска оценка през първите 2-3 години?!) Как ако зачисляването на специализация бъде само по успех от диплома ще класира да речем 3ма пълни отличници за 2 две места по една и съща специалност? ПАК ще има ощетени! По азбучен ред ли ще се действа тогава? "Реформата" ще доведе до това някой да не вземе специалност цял живот.Какъв е смисълът да работиш в специалност,която не ти харесва,ще бъдеш ли добър лекар,добър човек?Абе, хора, имате медицинско образование, минали сте по нашия път, знаете какво е. Защо го правите още по-трудно, още по-тъжно и обезкуражаващо? Нима няма добри специалисти, които имат 3ка в дипломата си, например по физика, и не са по- добри от други, завършили с отличие? И нека после всички плачат, че няма лекари, че няма кой да ни лекува! Боже, пази Майка България!”
„АРГУМЕНТИТЕ МИ ПРОТИВ ОТПАДАНЕТО НА КОНКУРСНИ ИЗПИТИ :
1)Семестриалните изпити са почти изцяло устни. Голямо значение за представянето има настроението на екзаминатора и личното отношение към студента.
2)Веднъж положени, оценките от изпитите са все едно изписани в камък, за винаги.Човешките знания и способности растат и се развиват цял живот. Качествата на кандидат-специализанта като професионалист не трябва да бъдат оценявани на базата на първите 5-6 години от следването му, тъй като това би отредило с какво ще се занимава той//тя в следващите 35-40 години.
3)Студентите, на които тепърва предстои завършване са в заварено положение и са най-ощетени от променените условия.”
„Конкурсния изпит трябва да си остане, би могло да има и интервю, но не и да бъде без него.”
„Зачисляването за специализация да се базира само на дипломата, е нередно поради няколко причини:
1. Не може да се прави уеднаквяване между различните университети. Всеки МУ е различен - с различни преподаватели, различен хорариум, различен начин на обучение.
2. Независимо от желанието на преподавателите да бъдат обективни в оценяването, не винаги знанията и уменията на един студент по медицина могат да бъдат реално оценени по време на изпит. Не винаги може да се даде обективен цифров еквивалент на способностите на студента.
3. Трябва да се вземе и в предвид факта, че се срещат колеги, чийто изпити са взимани с връзки, преписване и други средства различни от истинския труд. А именно тези колеги са с високите дипломи.”
„Според мен, трябва да се предоставя специализация на всеки желаещ .. Положението в България никак не е цветущо относно здравеопазването и броят на добрите специалисти, с всеки изминал ден все повече млади лекари, а също така и добри специалисти заминават за чужбина .. Определено трябва да се поработи над този така застрашяващ българите проблем, тъй като след време няма да е важно кой ще иска да придобие специализация тук, а кой ще иска да остане в България да практикува !! :)”
„Ако човек е завършил медицина преди 5 години, оценката му дали ще е равностойна на току-що завършелите, а ако е завършил преди 10-15 години? Това,че имам специалност вътрешни болести дали ще е предимство пред останалите???? Защо се говори САМО за "току-що" завършели. Мога да кажа, че успехът ми от медицинката диплома е над 5.50,но при 3-те бройки,които са отпуснали за дадена специалност има ли значение колко е успехът от дипломата????Ако в западния свят се кандидатства по диплома,едва ли бройките за дадена специалност са 3,4 или 5. А ако искам да кандидатствам за няколко специалности? Как ще ме класират тогава?”
„Дори да отпадне приемният изпит за специализация, трябва да има интервю или поне някакъв тест + интервю за да се зачисли за специализация. В противен случай
ще се стигне до положението много "специалисти", които не си харесват работата, понеже някои е заел тяхното място в дадената специалност”
„Балът за специализация трябва да се определя така:
25%-зависи от дипломата
75%-зависи от оценката на конкурсния изпит”
„Трябва да има конкурсен изпит! Дори да се взема предвид успеха от дипломата, то той не трябва да бъде водещ фактор.. по-скоро да се образува някакъв бал - от конкурсния изпит и дипломата”
„конкурсен изпит за зачисляване + трудов стаж по време на специализацията + отпадане на платените специализации”
„Да бъдат премахнати местата "финансирани от друг източник", които са само заблуда, че има повече места.”
„Да се обсъди заплащането в сверата на здравеопазвнето. Недопустимо е 25 - 30 - годишен човек да го издържат росотелите му! Жалка картинка е когато завършваш медицина в България!”
„Невъзможно е синхронизирането в оценяването между различните университети. По този начин на практика оценките нямат еднаква тежест и студенти от дадени университети ще са ощетени спрямо останалите. Още една причина да се окуражи специализацията в чужбина.”
„По-добре е да има изпити за специалност, защото така всеки млад лекар и кандидат-специализант може да наблегне на онова, с което иска да се занимава в бъдеще, а не на медицината като цяло. Плюс това оценките от дипломата не са равносилни при различните университети и преподаватели, което води до субективизъм и при излизане на класациите за специализации. Най-добре е да има изпит за специалност, който да се провежда при еднакви условия за всички кандидати, за да бъдат нещата обективни.”
„Да се запази конкурсният изпит за зачисляване за специализация.”
„Критерият успех не може да бъде решаващ....Образованието ни е такова, че малко или много преподавателите са пристрастни в някой отношение....”
„Според мен трябва да се увеличи броят места, отпуснати за специализация и да се даде шанс на младите доктори за развитие в собствената им държава. Лекари няма, а бройки не се отпускат, заплащането е меко казано недостатъчно. Трябва да се реализират промени, които да стимулират завършващите да останат и работят в България, да имат шанс за някакво развитие, а в момента системата води до обратното.”
„Всеки, който е назначен на щат, автоматично започва специализация, като си заплаща самостоятелно и по желание съответните теоретични курсове, в избран по желание университет. За придобиване на всяка специалност си има изисквания, брой години работа по специалността, определени придобити умения (
сертифицирани от специалист в областта с подпис и печат) и определени задължителни курсове. И специализациите ще се саморегулират спрямо необходимостта на болниците ( никой не наема персонал, от които няма нужда) и държавата няма да се ангажира със заплащане на стипендии на хора, които реално работят. На младите лекари ще се заплаща спрямо извършената работа от работодателя!”
„Аз смятам,че не е удачно да се взима успехът от дипломата,тъй като това са твърде много оценки,повечето от които не отразяват съвсем точно каква е подготовката на дадения студент и какви са неговите възможности. Ако все пак трябва да се взима някакъв успех,то по-добре да бъде този от държавната сесия,въпреки че и така субективизмът не е избегнат,но все пак е по-доброто решение,ако отпадне изпита за специализация.”
„Нека подбирането на кандидатите за специализация става чрез интервю.”
„Увеличаване на бройките за специализации и по-добро заплащане на специализантите.”
„Адекватно заплащане на специализантите и увеличаване бройките по държавна поръчка.”
„Нямам нищо против да се премахнат изпитите, прочетох че това ще бъде в полза на улесняване, но водещ фактор едва ли трябва да е "успех". Всички знаем как се изкарват оценки.. малко са хората които могат да кажат, че знанията им са 1:1 с оценките, които са им подарили или доцентите не са били в настроение и са решили да е ниска!!! А да не говорим за нива на университети и така...”
„Като цяло няма лошо да отпаднат конкурсните изпити за специалност.... Но трябва да се измисли обективен критерий за зачисляване за специализация. Следването е достатъчно трудно, и без това, не е необходимо да се дава повод за нови порочни практики и корупционни схеми, свързани с гоненето на успех.... В такъв случаи отличната диплома може да стане мираж. Ако приема и следването станат като в повечето евро-държави - с няколко стоп изпита през отделните години и прекъсването на частта студенти , които не могат да се справят , тогава има смисъл от отпадането на тези изпити за специализация. Другото и по-важно е - ориентирането на студента по медицина каква специалност иска да следва става г/д до края на 6 курс.... как да се бориш за някакъв успех при условие , че ти от влизането си в института променяш мнението си за желана специалност поне 3 пъти ????”

При въпроси и коментари, моля изпращайте ги на asmbulgaria@abv.bg

Няма коментари:

Публикуване на коментар